Kan en förälder göra sitt barn arvlös?

Min far har gått bort, då får min mor allt, men vem av mig eller min syster får huset när våran mor dör Såg att min syster å min mor står på lagfarten på huset Kan jag bli utan arvet helt å hållet? Vi är bara 2 syskon kan min mor skriva testamente att min syster får allt? Vad kan jag göra isf? Kan ni hänvisa mig vart jag kan hitta mer info

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB

Det är omöjligt att göra sina barn helt arvlösa i svensk rätt, vilket innebär att du inte kommer att stå utan arv. När din mor avlider kommer hennes kvarlåtenskap att fördelas lika mellan er, som är hennes bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom din mor och syster står på lagfarten kommer endast den delen av huset som din mor äger att räknas som hennes kvarlåtenskap, och som i sin tur kommer att fördelas lika mellan dig och din syster. Om din syster har fått sin del av huset som en gåva av din mor kan det räknas som förskott på arv, om inget annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste anses ha varit avsett (6 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att hon har en skyldighet att avräkna förskott på arv från sin laglott (7 kap. 2 § ÄB).

Huvudregeln är att din mor kan testamentera bort hela arvet till vem hon vill (9 kap. 1 § ÄB). Det finns dock undantag. Du, som bröstarvinge, har alltid rätt att åtminstone få ut din laglott, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar. Du kan även boka en tid med vår juristbyrå ​här​ eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare