Kan en exsambo kräva att få betalt för att man ska få hämta sina saker från dennes hem?

Hej. Min exsambo har kvar massa av mina saker och vägrar ge tillbaka dem. Hon säger att jag ska skicka henne pengar för att få tillbaka dem. Jag bodde hos henne i ca 7 månader, men jag var aldrig skriven där.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det inte exakt vad du vill veta, men jag antar att du vill veta om din exsambo kan kräva pengar av dig för att du ska få hämta sakerna. I mitt svar förutsätter jag att ni inte har gjort eller kommer att göra någon bodelning.

Som utgångspunkt finns det inte någon regel som ger en sambo rätt att hålla kvar den andra sambons egendom efter att ett förhållande har tagit slut och samborna har flyttat isär. Så länge sakerna är dina, det vill säga helt och hållet dina och att ni inte äger sakerna tillsammans, så kan din exsambo inte kräva några pengar av dig för att du ska få hämta sakerna. Detta gäller så länge som din exsambo inte har någon annan grund för att du ska betala än att hon bara "tycker" att hon ska få betalt.

I första hand skulle jag därför rekommendera dig att prata med din exsambo och berätta detta. Om inte det fungerar kan du alltid vända dig till Lawlines juristbyrå eller ringa vår telefonrådgivning för att få mer hjälp. Dessa tjänster hittar du på vår hemsida.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare