FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/02/2022

Kan en elev neka urinprov? Vad kan hända om testet är positivt?

Jag är elev på en skola och har väldigt mycket frånvaro

Pågrund utav Corona och att bussarna brukar vara inställda vissa tillfällen. Idag när jag kom till skolan så var det en tjej som ville ta urin prov på mig för jag va tydligen misstänkt för att jag tar droger.

Min fråga är får jag säga att jag inte vill lämna urin prov

Och vad kommer hända med mig ifall dom testet är positivt? Kommer jag bli avstängd eller få en prick i registret?

Och har jag rätt att neka att ta urin prov när jag vill?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en elev neka urinprov?

Skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp utan samtycke gäller för alla och är en grundlagsskyddad rättighet, 2 kap. 6§ regeringsformen. Urinprovstagning är en metod som används för att undersöka om missbruk förekommer. Denna metod anses vara ett kroppsligt ingrepp och kräver samtycke från elev eller vårdnadshavare. En skola bör därför inte kunna tvinga en elev att lämna ett urinprov, det måste ske frivilligt. Såvida det inte finns någon annan omständighet som tyder på annat.

Frågan om drogtest av elever har utretts av Skolinspektionen och JO, då Nässjö kommun beslutade att införa slumpvisa drogtester för elever på ett gymnasium. Skolinspektionen ansåg att slumpvist drogtesta elever innebar en otillåten inskränkning av skyddet i 2 kap. 6§ RF och att testerna anses vara påtvingade då eleven befinner sig i en beroendeställning till skolans personal. Sammanfattningsvis är provtagningen frivillig om en elev kunde avstå.

Vad händer om testet är positivt?

Av frågan framgår det inte vilken drog det handlar om eller om du är 15 år och därmed straffmyndig enligt 1 kap. 6§ brottsbalken. Utgångspunkten är att en skola som får kännedom eller misstänker att ett barn far illa genast ska anmäla det till socialnämnden, 14 kap. 1§ socialtjänstlagen. Dessutom kan en polisanmälan göras, men detta avgörs av skolan och bedöms utifrån fall till fall samt utifrån sekretessen.

Kan en elev bli avstängd?

Av frågan framgår det inte om du går på ett gymnasium eller annan kommunal vuxenutbildning, men jag utgår från det. Om så inte är fallet är du varmt välkommen att höra av dig till oss med nya frågor.

Enligt 5 kap. 17§ skollagen får huvudmannen i en gymnasieskola, gymnasiesärskola och kommunal vuxenutbildning besluta att helt eller delvis stänga av en elev om:

eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper, eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande, eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling, elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studiero.

Någon av dessa punkter ska vara uppfyllda för att avstängning av en gymnasieelev ska kunna ske.

Slutsats

Skolan bör inte kunna tvinga dig att ta ett urinprov, det ska ske frivilligt eller med vårdnadshavarens samtycke. Såvida det inte finns andra omständigheter som tyder på annat. Om testet är positivt eller om skolan fått veta eller misstänker att du far illa har de en skyldighet att anmäla det till socialnämnden. En polisanmälan kan också göras av skolan men det bedöms utifrån fall till fall. Skolan bör inte kunna besluta om avstängning för en elev om denna testat positivt för droger, utan det beslutet måste ske baserat på någon av de ovan nämnda punkterna i 5 kap. 17§ skollagen om det är tillämpligt på ditt fall.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare