Kan en ekonomisk förening skänka pengar och måste en likvidator utses av föreningsstämman inför en frivillig likvidation?

CASE Styrelsen i en ekonomisk förening har till ordinarie föreningsstämma föreslagit stämman att fatta beslut om: 1. värdeöverföring av föreningens samtliga tillgångar som gåva till ett allmännyttigt ändamål enligt 6 §, 12 kap, Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. Mottagaren av hela värdeöverföringen är en ideell förening. 2. frivillig likvidation av föreningen. Den ekonomiska föreningen: Ca 250 medlemmar. I stort sett vilande verksamhet. Det finns inget bundet eget kapital (insatserna är återbetalda sedan tidigare). Tillgångarna består av likvida medel om ca 275 000 kr. Den ideella föreningen: Den ideella föreningen är ett lokalt byalag med samma upptagningsområde som den ekonomiska föreningen. Enligt byalagets stadgar är alla som ”bor” i området automatiskt medlemmar??? Byalaget har varken medlemsförteckning eller medlemsavgift. En mindre men inte obetydlig andel av den ekonomiska föreningens medlemmar har endast ett fritidsboende i området (vissa bor t.o.m. i utlandet) och är möjligen mindre intresserade av byalagets verksamhet. Min åsikt: Jag anser att den förslagna värdeöverföringen är oskälig eftersom den gäller den ekonomiska föreningens samtliga tillgångar och att den objektivt sett inte främjar medlemmarnas ekonomiska intressen enligt 4 §, 1 kap, Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. FRÅGA a) Är ett stämmobeslut enligt styrelsens förslag till värdeöverföring lagligt? b) Måste stämman utse en extern likvidator i samband med beslut om frivillig likvidation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om ekonomiska föreningar (föreningslagen, EFL).

Fråga A - Vad gäller?

I 12 kap. 6 § EFL sägs att föreningsstämman eller, om saken är av ringa betydelse med hänsyn till föreningens ställning, styrelsen får besluta om en gåva till ett allmännyttigt eller därmed jämförligt ändamål under förutsättning att det med hänsyn till ändamålets art, föreningens ställning och omständigheterna i övrigt får anses skäligt och att gåvan inte strider mot 3 eller 4 § (i samma kapitel).

Jag känner visserligen inte till de bakomliggande ändamålen med föreningen eller vad som i övrigt finns stipulerat i stadgarna varför jag inte heller kan bedöma huruvida den tänkta transaktionen skulle strida mot kravet på främjande av medlemmarnas ekonomiska intressen. Men utifrån din ärendebeskrivning och givet att verksamheten är ”vilande” torde ett beslut enligt 12 kap. 6 § EFL svårligen strida mot de ovan nämnda bestämmelserna i samma kapitel, dvs. 3 och 4 §§. I synnerhet inte om föreningen ska likvideras. Hur det ser ut med skuldsättningen låter jag vara osagt, men gissningsvis hade du nämnt om några skulder funnits varför jag utgår ifrån att föreningen är skuldfri. Ett beslut enligt 12 kap. 6 § EFL bör därför, i vart fall såvitt jag kan bedöma och givet den information som finns tillgänglig i skrivande stund, inte utgöra något problem så länge beslutet fattas med erforderlig majoritet på föreningsstämman, se 6 kap. 33 § 1 st. EFL som hänvisar till 17 kap. 2 § EFL. I samband med en likvidation behöver ju kvarvarande tillånger, efter att eventuell skulder har reglerats, skiftas, se 17 kap. 35 § EFL. Och i förevarande fall hade varje medlem endast fått 1 100 kr vardera, vilket möjligen kan förklara den proposition som styrelsens lämnat (eller motion för det fallet förslaget kommer från en medlem) till föreningsstämman.

Det korta svaret på den här frågan torde således lyda: Ja, aktuellt stämmobeslut kommer, återigen utifrån det jag vet i nuläget, vara lagligt. Notera följande. Föreningsstämman utgör en slags demokratisk församling och har att avgöra viktiga föreningsangelägenheter och den kan i stor utsträckning godtyckligt agera så länge stämmans beslut inte strider mot tvingande lagstiftning. Det kan för övrigt också noteras, som kort svar på din insprängda fråga i löpande text, att den s.k. negativa föreningsrätten ger envar rätt att kunna stå utanför en association, exempelvis en förening. Det anses indirekt följa av den grundlagsskyddade föreningsfriheten, vilken återfinns i 2 kap. 1 § 1 st. 5 p. regeringsformen. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att man skulle kunna tvingas in den gemenskap som den ideella föreningen ger uttryck för.

Fråga B - Vad gäller?

Det korta svaret på den här frågan lyder: Nej, föreningsstämman behöver inte utse någon likvidator, det görs av Bolagsverket.

I 17 kap. 23 § 1 st. EFL anges nämligen att Bolagsverket ska utse en eller flera likvidatorer när 1. verket beslutar om likvidation, 2. verket efter en anmälan enligt 9 § har registrerat ett beslut om likvidation eller 3. det i något annat fall för en förening i likvidation inte finns en behörig likvidator som har anmälts till registret. Och i förevarande fall kommer det röra sig om ett beslut enligt 9 § (i samma kapitel). Däri uttalas att föreningsstämman ska se till att ett beslut om likvidation genast anmäls för registrering i föreningsregistret, vilket förs av Bolagsverket. En upplösning utan ett föregående likvidationsförfarande är emellertid också möjligt, vilket i så fall sker inom ramen för en s.k. förenklad avveckling och efter ansökan hos Bolagsverket, se 18 kap. 1 § EFL. Det kräver dock ett konsensusbeslut på stämman, dvs. beslutet blir endast giltigt om samtliga medlemmar har röstat för det och om samtliga styrelseledamöter och i förekommande fall den verkställande direktören vid stämman samtycker till det, vilket framgår av 18 kap. 2 § 1 st. EFL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare