Kan en efterlevande make ge bort pengar till kusiner?

Mor har ensam 4 miljoner efter Fars bortgång. Kan hon ge bort 100.000 kronor vardera till kusiner 2 st eller räknas det som testamente. Vi är 2 bröstarvingar som undrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingars ärver hälften vardera av sina föräldrar. Så om er mor har 4 miljoner är arvet på 2 miljoner vardera. Det som man minst har rätt till som bröstarvinge är kallad laglotten. Det är en fjärdedel av det totala arvet, 1 miljon. (7 kap. 1 § ärvdabalken.)

Det framgår inte av er fråga hur mycket er mor har fått av er far i arv. När maken ärver den andre har den efterlevande maken fri förfoganderätt över arvet. Det betyder att din mor inte kan testamentera bort arvet till någon annan än de rättmätiga arvingarna, det vill säga er två. Hon kan inte heller skänka bort en stor del av arvet genom gåva. (Se kommentaren till 3 kap. 2 § ärvdabalken.)

Kusiner ärver inte varandra och att få 100 000 kr räknas som en stor gåva. Om din mor tar pengarna det från sina egna pengar, utan att det inskränker er laglott eller arvet från er far, kan hon ge 200 000 i gåva till kusinerna. Men låt oss säga att 1 miljon av pengarna är hennes egna och det ni ärver av henne. Då är er laglott på 250 000 kr vardera. Det betyder att er mor har 500 000 hon kan disponera över fritt.

Sammanfattningsvis är att er mor troligtvis kan ge bort 200 000 till era två kusiner, dock ska ett gåvobrev utfärdas då det gäller ett så stort belopp. Om det skulle vara till en av sina bröstarvingar hon gav så mycket pengar så skulle det räknas som förskott på arv och räknas av på arvet när det ska utdelas så att bröstarvingarna får ut lika mycket. (6 kap. 1 § ärvdabalken.)

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare