FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/12/2015

Kan en dom vara ett hinder för att bli väktare?

Hej! Jag blev fälld för häleri, för ungefär 4 år sen med villkorlig dom som påföljd, var ungefär 20 år när brottet begicks. Jag undrar hur länge detta finns med i belastningsregistret eftersom ja vill söka till väktare.

Och kan domen vara ett hinder för att bli väktare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dom angående skyddstillsyn gallras 10 år efter domen, se 17 § p. 4 a) lagen om belastningsregister, det är alltså 6 år kvar innan din dom försvinner från belastningsregistret.

Domen kan vara ett hinder för att få bli väktare. Det är länsstyrelsen som godkänner vilka som kan få göra väktarutbildningen. De ser helst att man inte är med i belastningsregistret alls, men om man finns med där kan man fortfarande bli godkänd som väktare. Det som de då fokuserar på är hur länge sedan det var brottet skedde, brottets svårighet samt andra omständigheter.

Vad som gäller dig är alltså svårt att svara på. Det görs en bedömning från fall till fall, vissa med domar emot sig i belastningsregistret blir godkända som väktare, andra inte. Det du får göra är helt enkelt att söka och se vad som händer.

Jag hoppas du känner dig nöjd med svaret och önskar dig lycka till!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare