FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/12/2019

Kan en dom påverka visum till USA?

hej. har en fråga. skulle vilja åka till usa framöver någon gång. men har en dom på drograttfylla och ringa narkotika brott och fick dagsböter för det i januari 2019. hur ser dom på det tror du.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

ESTA

Sverige ingår i ett program som kallas för Visa Waiver Program. Det nnebär att det är möjligt för svenskar att ansöka om ett ESTA för att åka till USA. I processen när man ansöker om ett ESTA, måste man svara på olika frågor. Frågorna handlar till exempel om eventuella brott.

Turistvisum

En annan möjlighet är att ansökan om turistvisum. Vid ansökan kallas man då till en intervju på den amerikanska ambassaden där man kommer få berätta om sitt brott och omständigheterna kring detta. Det görs en individuell bedömning i varje fall för om personen ändå kan anses lämplig att få åka till USA trots dömd för brott eller andra omständigheter som försvårar ansökan om visum.

Sammanfattningsvis är en dom inget definitivt hinder mot att resa in i USA utan visum kan fortfarande beviljas. Bedömningen görs i det enskilda fallet. Min rekommendation är att påbörja din visumansökan i god tid!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare