Kan en delägare i stuga bestämma vem som ska ha rätt att köpa stugan vid en framtida försäljning?

Äger en tredjedel i en stuga och endast en betalar. Har då den betalande rätt att bestämma vem av de andra två som får köpa stugan vid ev. Försäljning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såhär:

Ni är tre delägare i en stuga. Endast en delägare betalar för stugan. Frågan är därför om den betalande delägaren har rätt att bestämma vem som ska få köpa stugan vid en framtida försäljning.

Frågan besvaras med regler som finns i samäganderättslagen (SamägL).

Kan en delägare besluta vem som ska få köpa stugan?

Att flera personer äger en stuga tillsammans kallas med en juridisk term för samäganderätt. I praktiken innebär detta att varje delägare äger var sin andel i stugan. En konsekvens av samäganderätten är enligt 2 § SamägL att varje delägare måste lämna samtycke vid en försäljning av hela stugan.

I ditt fall kan alltså den betalande delägaren inte ensidigt bestämma vem som ska få köpa stugan vid en framtida försäljning. Det krävs enighet mellan delägarna för att en försäljning av hela stugan ska vara möjlig. Med andra ord krävs det också enighet i beslutet om vem som ska få köpa stugan.

Jag vill poängtera att det enligt 1 § SamägL fortfarande är möjligt för varje delägare att fritt sälja sin andel i stugan. Varje delägare kan alltså bestämma till vem han eller hon vill sälja sin tredjedel av stugan. Den betalande delägaren har därför rätt att besluta vem som ska få köpa vederbörandes andel i stugan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare