Kan en delägare av en samägd fastighet påverka vem som utses som god man?

Hej,

Om endera delägare i ett samägande av en skogsfastighet begär att TR utser god man, måste TR inhämta yttrande från den andre delägaren innan beslut fattas? Kan en delägare motsätta sig att den andre delägaren vill bli god man? Det framgår dåligt av lagtexten.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § samäganderättslagen kan tingsrätten förordna om en god man på ansökan av en av delägarna av samägd egendom. Detta blir aktuellt när delägarna inte kan enas rörande egendomens förvaltande eller nyttjande.

Delägarna kan själva ge förslag till en person som kan vara god man. Förslaget kan avse någon av delägarna. Om inte delägarna har något förslag på god man, ska tingsrätten utse en lämplig person. Gode mannens uppgift är att fatta beslut rörande förvaltningen av egendomen och inom ramen för detta väga delägarnas intressen och viljor emot varandra.

En delägare kan motsätta sig det förslag som en annan delägare har angivit. Om det bara är en av delägarna som understödjer ett förslag på vem som ska utses till god man, försöker tingsrätten att hitta en person som är lämplig och som kan utföra uppgiften på ett objektivt och opartiskt sätt. Den som utses som god man, måste vara lämplig för uppgiften och det är inte alltid adekvat att utse en av delägarna som god man med uppgift att förvalta fastigheten. Om du motsätter dig ett förslag, råder jag dig att kontakta tingsrätten för att meddela orsakerna till varför denna person inte är lämplig för uppgiften enligt dig.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare