FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/04/2019

Kan en butik neka en tillträde på grund av underlåtenhet att anmäla tidigare snatteri?

Hej var i den lokala affären härom dagen varpå jag blev nekad att gå in i butiken frågade varför och fick till svar vi har sett att du såg en som snattade och du gjorde inget. Ska jag bli straffad för vad någon annan har gjort? jag blev väldigt kränkt då det stod personer i min omgivning som jag känner. mår psykiskt dåligt av detta . vad säger lagen?eller ska jag anmäla butiken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En affärslokal får under öppettiderna anses utgöra allmän plats där i princip varje plats utomhus eller inomhus som är upplåten för eller annars frekventeras av allmänheten anses utgöra allmän plats (se 16 kap 16 § brottsbalken). Enbart det förhållandet att en affärslokal utgör allmän plats hindrar det inte affärsinnehavaren från att begränsa tillträdet till lokalen. Det förutsätter däremot att butiksägaren inte gör sig skyldig till brottet olaga diskriminering, (16 kap 9 § brottsbalken). Skulle du trots allt gå in i butiken under öppettider även om du nekats tillträde är det inte brottsligt och du kan inte dömas till något straff (NJA 1995 s. 84).

För vissa brott som är förestående eller pågående finns det en skyldighet att anmäla brottet, (23 kap 6 § andra stycket brottsbalken). Det gäller bland annat rån och grovt rån, (8 kap 12 § brottsbalken). Snatteri omfattas alltså inte av anmälningsplikten vilket innebär att butiken har ganska svag grund för att porta dig.

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela har affären rätt att neka dig tillträde även om du inte haft en skyldighet att anmäla snatteri. Det förutsätter däremot att butiken inte gör sig skyldiga till olaga diskriminering. Trots detta finns det däremot inget som hindrar dig från att gå in i butiken iallafall eftersom en butik anses vara en allmän plats under öppettiderna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare