Kan en busringning vara förtal eller ofredande?

Vår son busringde med några kompisar. De hade valt dolt nr och ringde till en av de andras klasskompis pappa och förställde rösten och sa typ vet du vad din son håller på med. Han ringde först en gång då samtalet varade i några minuter och det andra samtalet i några sekunder. Detta fick jag reda på några dagar senare då denna pappan ringer upp mig och berättar att han har gjort en spårning av samtalet och att den visade sig tillhöra vår son (fast min man står för abonnemanget) Jag och min son åkte hem till den drabbade familjen och min son bad om ursäkt öga mot öga. Nu vill denna pappan ha 600kr för kostnaden av spårningen. Vi har erbjudit att betala en tredje del (200kr) eftersom de var tre som var med. Nu kräver han pengarna (600kr) av oss annars tänker han inleda en civilrättsligt förfarande vid tingsrätten gällande ofredande och förtal. Har vi några chanser, vad gör vi nu. Tycker att 600kr trots en godtagbar ursäkt är lite mycket pga en busringning som skedde en gång. Pappan säger själv att det är pga förflutet med de andra killarna som var med att han måste markera trots att min son inte hade en aning om tidigare konflikter. Vad gör vi nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag utgår ifrån att svaret på frågan "[v]ad gör vi nu?" är beroende av sannolikheten för att er son (hädanefter kallad S) ska bli dömd för ofredande eller förtal. Därför kommer jag börja med att gå igenom de kriterier (i juridisk terminologi heter dessa kriterier "rekvisit") som måste vara uppfyllda för att S ska anses ha begått brotten. Dessutom utgår jag ifrån att ni vill veta om något skadestånd kan bli aktuellt, och därför kommer jag gå igenom det också. Kort vill jag också nämna att ansvar för brott inte kan följa på ett civilrättsligt förfarande. Undantaget skadeståndsfrågan är detta straffrätt. Om ni inte är intresserade av att läsa hur jag kommit fram till mina slutsatser följer nedan ett par korta svar:

A) Har S gjort sig skyldig till brott? Nej.

B) Kommer S bli skadeståndsskyldig? Nej.

C) Vad ska ni göra nu? Det är upp till er. Ni kan välja att stå fast vid ert erbjudande om betalning á 200 kr, dra tillbaka erbjudandet, betala allt i god vilja etcetera. Mycket beror naturligtvis på vad klasskompisens (hädanefter kallad K) pappa kan tänkas vidta för åtgärder härnäst. Kanske måste S förbereda sig inför en rättsprocess. Kanske räcker det med att förklara för K:s pappa att hans talan inte kommer bli framgångsrik, och att hans krav på ersättning kan vara brottsligt i sig (se rubrik "Om K:s pappas möjliga brottslighet" nedan).

Om förtal och varför S inte kommer bli dömd för det

Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Paragrafen lyder: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter." Jag vet inte om S i samtalet utpekat K såsom brottslig, klandervärd eller liknande. Det krävs i vart fall för att ansvar för förtal ska bli aktuellt. Det är frågan om uppgiften varit ägnad att utsätta K för andras missaktning som är mest intressant i det här fallet. Svaret på frågan är beroende av en mängd faktorer, som jag inte finner det nödvändigt att gå in på närmare. I ert fall rör det sig om en busringning till den utpekades pappa. Jag måste dra slutsatsen att S och hans kompisar inte haft någon avsikt att K:s pappa faktiskt skulle tro på uppgifterna de lämnat. Dessutom kan den utpekades sociala tillhörighet vara relevant för bedömningen. Att en simpel busringning skulle vara ägnad att få en familjemedlem att tappa aktning för sitt eget barn anser jag vara uteslutet. Av den anledningen är inte rekvisiten för förtal uppfyllda, och ansvar för S kan därför inte komma på fråga.

Har jag dock missförstått busringningens själva natur – det vill säga är den företagen på ett såpass ambitiöst sätt att man kan anta att S verkligen försökt förmå K:s pappa att tro det som sades om K – är ansvar för förtal inte uteslutet. Om K:s pappa faktiskt tagit uppgifterna på allvar eller inte har ingen betydelse. Det är S avsikter som är relevanta.

Om ofredande och varför S inte kommer bli dömd för det

Brottet ofredande regleras i 4 kap. 7 § BrB. Paragrafen lyder: "Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande […]." Frågan här är alltså dels om busringningen kan utgöra "störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande" och dels om den varit "ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt". Först och främst är det inte säkert att busringningen kan utgöra "störande kontakter". Förvisso har S ringt två gånger, men det verkar som att kontakterna skett i mycket nära anslutning till varandra. I sådana fall är det inte säkert att det rör sig om flera kontakter i lagens mening. Har S efter att första samtalet avslutats omedelbart ringt upp igen kan det mycket väl anses röra sig om endast ett kontakttillfälle, men saken är också beroende av andra omständigheter. Har busringningen skett på natten, och har K:s pappa (det är inte K som eventuellt blivit utsatt för ofredande) exempelvis hunnit somna om mellan samtalen rör det sig antagligen om flera kontakter. När och hur kontakterna skett samt vad de innehållit är relevant för bedömningen. Om busringningen ska anses utgöra "störande kontakter" kan jag – med hänsyn till att jag inte känner till några närmare omständigheter – inte uttala mig om, men jag hoppas att ni ska kunna bilda er en egen uppfattning. I sådana här fall kan man komma ganska långt på magkänslan.

I annat fall kan det som nämnt bli fråga om "annat hänsynslöst agerande", men jag ser inte det som sannolikt. Enstaka yttranden som i detta fall måste generellt sett vara väldigt grova för att rekvisitet ska vara uppfyllt. Enligt förarbetena till lagen kan det exempelvis gälla självmordsuppmaningar och grova och detaljerade kränkningar av våldsam natur. Jag kan bara anta att det som sades i samtalet varit betydligt mindre allvarligt än så.

Slutligen krävs – utöver att busringningen utgör "störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande" – att den "är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt". Vad innebär då det? I huvudsak innebär det att vissa kontakter som i och för sig är otrevliga och ovälkomna inte är straffbara om de rimligen ska kunna tålas. Bedömningen görs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Ska K:s pappa tåla en busringning? Ja, det skulle jag våga påstå. I vart fall från S. Det är dock inte säkert att han ska behöva tåla ens en enstaka busringning från de andra killarna, eftersom de har ett förflutet. Vad gäller S hur som helst, faller ansvarsfrågan alltså på S bristande uppsåt.

Sammanfattning förtal och ofredande

Min slutsats är alltså att S varken ämnat utsätta K för andras missaktning eller kränka K:s pappas frid på ett kännbart sätt. Han har bara busringt, vilket i detta fall inte utgör förtal eller ofredande.

Om K:s pappas möjliga brottslighet

I 4 kap. 4 § BrB återfinns brottet olaga tvång. I paragrafen står bl.a. att "[o]m någon med sådan verkan utövar tvång genom hot att åtala eller ange någon annan för brott eller att lämna menligt meddelande om någon annan, döms också för olaga tvång, om tvånget är otillbörligt". Med "sådan verkan" avses att tvinga någon att göra, tåla eller underlåta något. I detta fall vill K:s pappa ha pengar. Genom hot om att dra S inför rätten försöker han förmå er att betala. Detta är olaga tvång, om tvånget är otillbörligt. Vad menas då med otillbörligt? Vare sig lagen, förarbetena till lagen, tidigare rättsfall eller ens en ordbok har kunnat ge mig någon vägledning. Tyvärr har denna fråga därav inget givet svar.

Om skadestånd och varför det inte kommer bli aktuellt

Skadestånd kan man få om man blivit utsatt person- eller sakskada, ren förmögenhetsskada eller kränkning. Endast kränkning skulle kunna bli aktuell i detta fall. 2 kap. 3 § skadeståndslagen stadgar dock att ersättning endast utgår om kränkningen orsakats genom brott. Eftersom jag anser att inget brott har begåtts kan inte heller ersättning för kränkning komma på fråga.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga!

Jesper EngRådgivare