Kan en bostadsrättshavare som hyr ut sin bostad olovligen i andra hand kräva att hyresgästen betalar för överenskommen hyra?

Hej jag hyr i andra hand en bostadsrätt vilket jag har gjort i 11 månader. Jag försöker terminera mitt kontrakt med en månad uppsägning men hon kräver 3 månader.Min hyresvärd som äger lägenheten har inte ansökt godkännande från föreningen för att hyra i andra hand. I våran konrakt som vi skrev på så står det för att detta avtal ska vara giltig så krävs det skriftlig godkännande från föreningen.( Så står det en paragraf i kontraktet:A precondition for this Agreement to be valid is that the Tenant-owner, prior to the commencement of the term of letting, has obtained the consent of the association or permission of the regional rent tribunal for the subletting. This Agreement will not be valid and the letting may not be commenced without such consent or permission. The permission of the board shall be attached to this letting agreement.) Betyder det att våran kontrakt är ogiltig och därmed inte behöva betala mer en månads uppsägning? vill verkligen veta om kontraktet är giltig eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en bostadsrättshavare ska få hyra ut sin bostadsrätt i andra hand så krävs det som utgångspunkt tillstånd av föreningens styrelse (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Lämnar inte styrelsen ett sådant tillstånd har bostadsrättshavaren ändå rätt att hyra ut bostadsrätten men endast under förutsättning att hyresnämnden lämnar tillstånd till andrahandsuthyrningen (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

I och med att din hyresvärd inte har fått tillåtelse till andrahandsuthyrningen av vare sig bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden så innebär det således att din hyresvärd hyrt ut bostadsrätten “svart” till dig. Sådana avtal torde strida mot goda seder och därför inte anses vara gällande. Även om det inte är helt relevant i sammanhanget återfinns ett villkor i ert avtal enligt vilket avtalet anses ingången först när tillåtelse getts av bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Med anledning av detta torde du inte ha någon skyldighet att betala ytterligare hyra till din hyresvärd. Därmed kan du flytta i princip när du vill utan att någon uppsägningstid kan komma att läggas dig till last.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare