FrågaAVTALSRÄTTFormkrav15/09/2018

Kan en bostadsrättsförening bryta mot muntliga avtal?

hej, kan en brf bryta muntliga avtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om bostadsrättsföreningar finns i Bostadsrättslagen. Du skriver inte vilken typ av avtal det gäller som bostadsrättsföreningen eventuellt skulle bryta mot, men jag antar att det gäller avtal om köp av bostadsrätt.

Huvudregeln i svensk rätt är att muntliga avtal gäller precis lika mycket som skriftliga avtal och att man inte får bryta muntliga avtal. Det finns dock vissa avtal som inte kan slutas på vilket sätt som helst, som har så kallade formkrav för att de ska vara giltiga.

Avtal om köp av bostadsrätt har sådana formkrav. Det krävs att avtalet upprättas skriftligt och skrivs under av köparen och säljaren. Köpehandlingen ska dessutom innehålla information om vilken lägenhet köpet avser och vilket pris den köps för (6 kap. 4§ 1 stycket Bostadsrättslagen). Bryter man mot något av dessa krav är avtalet ogiltigt (6 kap. 5§ 3 stycket Bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis gäller alltså att man som huvudregel inte får bryta mot muntliga avtal, men skulle avtalet gälla muntligt avtal om köp av bostadsrätt är det ogiltigt och då kan bostadsrättsföreningen ändra sig.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare