Kan en bostad utmätas för annans skuld?

Jag är skriven hos min son som bor i ett har ett nybyggt hus. Problemet är att jag har en skuld hos kronofognen (skulden är till skatteverket). Kan kronofognen mäta ut hans hus för min skuld.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om utmätning regleras i Utmätningsbalken (UB).

Kan en bostad utmätas för annans skuld?

För att man ska kunna utmäta egendom så krävs det att det framgår att egendomen tillhör den personen som har skulden (4 kap. 24§ UB). Vad gäller just fastigheter krävs att man som ägare till en fastighet kan visa upp en giltig köpehandling (4 kap. 1§ JB). Det räcker alltså att man man visa att man köpt fastigheten för att den inte ska kunna utmätas för någon annans skuld. Vad jag förstår det som är det din son som köpt fastigheten och att du enbart är skriven där. Detta innebär att så länge din son kan visa att det är han som är ägare till fastigheten, så kan den inte utmätas för din skuld.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare