FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/02/2021

Kan en bonuspappa och biologisk pappa bli barnens vårdnadshavare genom adoption?

Min man har varit bonuspappa till mina äldsta två barn i drygt tio år. De är skrivna hos oss och träffar sin biologiska far varannan helg. Anledningen till att vi inte har barnen varannan vecka är att deras biologiska far inte mår tillräckligt bra psykiskt för att orka med allt vad ett föräldraskap innebär. Jag undrar om min man kan adoptera mina barn när jag dör, så att han tillsammans med deras biologiska far blir föräldrar och vårdnadshavare? Då deras biologiska far är medveten om sin bristande förmåga samt att barnens två halvsyskon bor hos oss är detta något även han skulle vilja.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i föräldrabalken (FB), där det finns regler om vårdnadshavare och adoption.

Konsekvensen av en adoption är att den som adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar (4 kap. 21 § FB). Detta innebär att om din man adopterar dina barn efter att du dör så kommer inte dina barns biologiska far längre ses som barnens förälder. Om din man skulle adoptera dina barn medan du fortfarande lever så kommer barnen anses som era gemensamma barn (4 kap. 21 § FB).

Sammanfattningsvis kan alltså inte både din man och dina barns biologiska far bli vårdnadshavare genom adoption.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Om du har någon mer fundering är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare