FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2021

Kan en bodelning göras under betänketiden och vad finns det för risker?

Hej! Jag har ansökt enskilt om skilsmässa och nu har min man och jag betänketid i 6 månader, eftersom vi har ett gemensamt barn under 16 år. För mig skulle det underlätta att göra ett bodelning och skriva bodelningsavtal redan nu under betänketiden. Finns den möjligheten, och finns det i så fall några risker med det? Brytdagen var 23 april i år 2021.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utreda om en make eller maka kan begära att en bodelning ska ske under den pågående betänketiden, samt vilka eventuella risker det kan medföra. Jag antar att du och din man är överens och att ni därmed inte är oeniga över bodelningen. Eftersom det handlar om äktenskapsskillnad (skilsmässa), tillämpar jag Äktenskapsbalken (ÄktB).

Kan en bodelning göras under betänketiden och vad finns det för risker?

Huvudregeln är att en bodelning ska ske när äktenskapet har upplösts. Om någon av makarna däremot vill att en bodelning ska ske under betänketiden så ska detta ske direkt. Om du vill att bodelningen ska göras under betänketiden innebär detta alltså att du inte behöver vänta på att betänketiden ska ta slut. En bodelning kan alltså göras under betänketiden (9 kap. 4 § ÄktB).

Jag kan inte se några risker med att bodela under betänketiden. Det är däremot viktigt att ni skriver ett korrekt bodelningsavtal och att ni sedan registrerar avtalet hos Skatteverket.

Sammanfattning och vägledning

Enligt lag är det möjligt att bodela inom betänketiden och du kan därför just nu begära en bodelning. Som sagt ovan ser jag inga risker med att bodela under betänketiden. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett bodelningsavtal eller har vidare frågor rekommenderar jag dig att kontakta oss. Du är såklart välkommen att ställa en ny fråga också.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare