FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/07/2017

Kan en biologisk förälder neka adoption av en 19-åring?

Kan en biologisk förälder neka adoption av en 19 åring ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i Föräldrabalkens (FB) 4 kap, det hittar du här.

Enligt 4 kap 5a § FB får inte den som är under 18 år adopteras utan föräldrarnas samtycke. En 19-åring behöver således inte föräldrarnas samtycke för att kunna adopteras. Däremot krävs 19-åringens eget samtycke för att adoption ska kunna ske, 4 kap 5 § FB.

Även om föräldrarnas samtycke till adoptionen inte krävs, ska mamman och pappan ändå höras om det kan ske, 4 kap 10 §, tredje stycket FB. Detta innebär att mamman och pappan får tillfälle att lämna sin åsikt i frågan, men det är upp till rätten att ta ställning till huruvida det är lämpligt att adoptionen äger rum, 4 kap 6 § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Annie KarlssonRådgivare