Kan en bilhandlare behålla körkortet under en provkörning?

Enligt lag ska jag ha körkortet med mig vid färd, bilhandlare vill behålla mitt körkort när jag ska provköra bilar... de påstår att de har rätt att hålla det när jag provar en bil... vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så undrar du om en bilhandlare har rätt att ha ditt körkort i förvar under körning. Frågan kommer besvaras enligt Körkortslagens bestämmelser.

Ansvar vid körning utan körkort

Under en provkörning så för du ett fordon framåt eftersom en bil räknas som ett fordon (2 kap. 1 § Körkortslag). Under körningen så ska körkort finnas med. En identitetshandling är även tillåten om det är inom 2 månader från det att körkortet utfärdades och det ännu inte lämnats ut. Körkortet ska visas upp om en bilinspektör eller polisman begär det (3 kap. 15 § första stycket Körkortslag).

Kan du inte visa upp körkortet så kan det medföra ansvar och böter kan ges som påföljd. Du kan inte ställas till ansvar om något utav de tre undantagen föreligger.Böter ska inte delas ut om man direkt kan fastställa förarens identitet och detta är ett utav undantagen. Enligt min bedömning så bör identiteten kunna fastställas direkt om du hänvisar till bilhandlaren som innehar dit körkort (9 kap. 2 § andra stycket tredje punkten Körkortslag).

Har bilhandlaren rätt att behålla körkortet under provkörning?

När det kommer till bilhandlarens agerande så är det inget brott att fråga efter ett ett körkort som personen sedan lämnar över frivilligt. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska lämna ifrån dig körkortet. Ställer bilhandlaren upp kravet att han ska få behålla körkortet under färden och detta är orubbligt så skulle jag i så fall råda dig att avstå från att provköra om du inte går med på detta.

Slutord

Sammanfattningsvis så finns det ingen rätt för bilhandlaren att behålla körkortet under körningen och det är upp till er att komma överens hur provkörningen ska gå till. Ett alternativ hade kunnat vara att låta bilhandlaren åka med under körningen eller att ge en kopia på ditt körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga och att du får provkört bilen. Har du fler frågor så är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare