FrågaARBETSRÄTTSjuk 04/12/2019

Kan en berusad arbetstagare skickas hem utan lön?

Har arbetsgivare rätt att skicka hem en medarbetare utan lön som visats vara drog- eller alkoholpåverkad på jobbet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

En arbetsgivare har rätt att skicka hem en drog- eller alkoholpåverkad arbetstagare från arbetsplatsen utan lön för den dagen. De allra flesta arbetsplatser har en drog- och alkoholpolicy som förbjuder drog- och alkoholbruk under arbetstid, bestämmelser om detta finns också med i många kollektivavtal. När en arbetstagare uppträder berusad på arbetsplatsen har arbetsgivaren skyldigheter, bland annat att kontakta fackligt skyddsombud och att utreda om medarbetaren har missbruksproblem. Har arbetstagaren missbruksproblem är arbetsgivaren skyldig att erbjuda rehabilitering.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare