Kan en avliden frus syskonbarn ärva den efterlevande maken?

Min far har gått bort. Hans fru gick bort 2017. Hon har inga egna barn. Men en avliden syster som har 2 söner som nu gör anspråk på min pappas arv. Kan det stämma att de har rätt till 25% var medans jag o min syster ärver 25% vardera?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din far har två barn, dig och din syster. Han var i sin tur gift med sin fru som gått bort, hon hade inga egna barn men hennes avlidna syster har två barn som gör anspråk på din pappas arv. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB)

Har de två bröderna rätt till arv?

När din fars fru gick bort ärvde din far med stor trolighet all kvarlåtenskap från hans fru på grund av makesarvsrätten (3:1 ÄB). Detta innebär att hans frus arvingar fick vänta med att få sin arvslott tills din far dog, de har då rätt till efterarv istället. Vilka som räknas som efterarvingar är exempelvis syskons avkomlingar (3:2 ÄB). Detta gör att de två sönerna har rätt till efterarv nu när din far gått bort.

Hur stor efterarvsrätt har de två sönerna?

Hur stor efterarvsrätt de två sönerna har kan variera. Det efterarvingarna har rätt till kallas kvotdel. Denna beräknas genom att dividera det som bröderna skulle fått i arv av din fars fru vid hennes bortgång med summan av din fars förmögenhet vid hans bortgång.

Ett exempel

Om frun dog och efterlämnade 100 000 kr skulle bröderna fått 50 000 kr var vid hennes bortgång (2:2 ÄB). Men eftersom frun var gift med din far ärvde han all kvarlåtenskap och bröderna får då rätt till efterarv istället (3:1 ÄB). Om din far då hade 200 000 kr i kvarlåtenskap när han gick bort skulle sönerna totalt få 100 000 kr / 200 000 kr = 100 000 kr alltså 50 % av din fars förmögenhet vid bortgången och således 25 % vardera i efterarv.

Detta skulle göra att du och din syster sedan delar på den resterande kvarlåtenskap på 100 000 kr och även ni få 50 000 kr vardera vilket motsvarar 25 % vardera.

Det kan med andra ord vara möjligt att de två sönerna har rätt till 25 % vardera, men det beror på hur stor kvarlåtenskap frun respektive din far hade.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Emelie SalehiRådgivare