Kan en årsstämma i en ideell förening riva upp ett tidigare stämmobeslut?

I en ideell förening är årsmötet högsta beslutande instans. Kan ett årsmöte besluta att riva upp ett tidigare årsmötes beslut? Ett årsmöte har vart en ledamot på två år. Nästa årsmöte anser dock att ledamoten inte var lämplig och vill riva upp det tidigare årsmötets beslut (och därmed "avsätta" ledamoten) för att istället välja en ny ledamot. Det finns ingenting i föreningens stadgar som varken tillåter eller förbjuder ett sådant förfarande. Eftersom årsmötet är högsta beslutande instans borde det ha rätten att även riva upp tidigare årsmötes beslut. Finns det några rättsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Det ska inledningsvis sägas att det saknas central civilrättslig lagstiftning på det här området, vilket i klartext innebär att en ideell förening är en form av association som egentligen är helt oreglerad i Sverige. Eftersom medlemskapet i stort sett vilar på avtalsrättslig grund och stadgarna dikterar villkoren och styr vad som ska gälla i föreningen blir den här typen av ärenden inte sällan ganska svårhanterliga. I synnerhet när stadgarna inte ger någon som helst vägledning.

Högsta domstolen (HD) har bl.a. uttalat att en ideell förening måste ha antagit stadgar, vilka ska innehålla bestämmelser om hur beslut gällande föreningens angelägenheter ska fattas, samt valt styrelse för att föreningen ska få karaktären av en juridisk person, se avgörandet NJA 1987 s. 394. Notera också att årsstämman fungerar som en sorts demokratisk församling som har att avgöra viktiga föreningsangelägenheter och den kan i stor uträckning godtyckligt agera så länge stämmans beslut inte står i strid med tvingande lagstiftning.

Varje årsstämma är också suverän i den meningen att stämman, precis som du mycket riktigt själv påpekar, i egenskap av föreningens högst beslutande organ alltid kan fatta nya beslut som i praktiken omintetgör tidigare av årsstämman fattade beslut. Men naturligtvis endast under förutsättning att beslutet inte är olagligt. Om beslut som röstats fram tidigare år redan har verkställts kan det i och för sig och av förklarliga skäl bli svårt, eller i förekommande fall omöjligt, att låta prestationerna gå åter, dvs. att återställa beslutet eller rättsläget såsom det såg ut innan verkställigheten ägde rum Föreningen kan dessutom bli skadeståndsskyldig i förhållande till utomstående om den exempelvis, till följd av ett stämmobeslut, har ingått ett avtal med tredje man som behöver frånträdas.

Den delen av din ärendebeskrivning som avser den aktuella styrelseledamoten bereder dock vissa tolkningssvårigheter. För här förstår jag inte riktigt vad du menar. Viss vägledning kan i det här avseendet hämtas från lagen om ekonomiska föreningar (föreningslagen, EFL). Sedvanliga spörsmål och frågor för årsstämman att ta ställning till är ofta fastställande av resultat- och balansräkning, hur eventuella överskjutande medel enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras samt beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen, 6 kap. 10 § EFL. Om vederbörande fick sitta kvar i styrelsen efter utgången av det senaste verksamhetsåret utgår jag ifrån att denne liksom styrelsen i övrigt beviljades ansvarsfrihet. Men om önskemål finns att välja nya ledamöter till styrelsen är det ju bara, såvitt jag kan bedöma, att lämna in en motion, tillsätta en valberedning och anordna en votering på nästkommande årsstämma alternativt kalla till en extrastämma på det sätt som stadgarna föreskriver.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare