Kan en arbetstagare sluta gå till jobbet om dennes provanställning sägs upp korrekt?

Om man blir uppsagd från provanställningen,ska detta göras 2 veckor innan arbetstagaren ska sluta. Kan arbetstagaren i detta fallet bli hemma med en gång utan att ha gjort något fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om uppsägning av provanställning. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om man kan sluta komma till arbetet om arbetsgivaren valt att underrätta om uppsägning av provanställningen två veckor i förväg.

Det som avgör svaret på din fråga är om arbetstagaren är bunden av kollektivavtal eller inte. Denna information finns i arbetstagarens anställningsavtal. Om man är bunden av kollektivavtal, så regleras mest troligtvis uppsägningstid och liknande i detsamma.

Om man är under kollektivavtal men uppsägningstid inte regleras, eller om en person inte är under kollektivavtal alls, så blir istället lag om anställningsskydd (LAS) tillämplig (LAS 2 §). Precis som du då skriver i din fråga, så ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren minst två veckor i förväg om denne vill säga upp arbetstagaren (LAS 31 §). Arbetstagaren har alltså två veckors uppsägningstid när det är arbetsgivaren som underrättar om uppsägningen.

När det då är arbetsgivaren som väljer att säga upp provanställningen (underrättelse två veckor i förväg) så har arbetstagaren två alternativ. Första alternativet är att jobba under uppsägningstiden, dvs de två sista veckorna som är kvar. Slutar arbetstagaren att komma till jobbet så leder det till utebliven lön. Det andra alternativet som en arbetstagare har är att avsluta anställningen direkt och sluta gå till jobbet omgående, detta är en rättighet som arbetstagaren har när det gäller provanställningar (LAS 6 §). Det man dock måste veta som arbetstagare är att det andra alternativet kan leda till dåliga referenser av arbetsgivaren, framförhållning uppskattas nämligen alltid av arbetsgivaren.

Mitt råd till arbetstagaren i detta fall är därför att först och främst kika efter i anställningsavtalet om denne står under kollektivavtal eller ej. Skulle personen stå under kollektivavtal, så står villkoren för uppsägningen i detsamma. Skulle fallet inte vara så, så är svaret att arbetstagaren är tvungen att komma till jobbet de två sista veckorna av anställningen, om inte arbetsgivaren säger något annat eller om arbetstagaren inte väljer att säga upp sig omgående.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare