Kan en arbetstagare försätta en arbetsgivare i konkurs?

Hej,

Kan man försätta en arbetsgivare i konkurs om hen vägrar att lämna ut lönebesked och arbetsgivarintyg?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I din fråga framgår inte om du är ansluten till en facklig organisation eller inte och svaret är därmed anpassat inför båda situationerna.

Konkurs

Om en arbetsgivare inte betalat ut lön kan en arbetstagare begära arbetsgivaren i konkurs. En sådan ansökan lämnas in till tingsrätten. Om en arbetstagare är fackligt ansluten kan den fackliga organisationen hjälpa till med ansökan och vara ombud vid konkursförhandlingen. Därefter är det tingsrätten som fattar beslut om konkurs. Eftersom du inte nämner någonting gällande problem med löneutbetalningarna i sig i din fråga så utgår jag från att din arbetsgivare betalar ut din lön som hen ska. Det innebär att du inte har någon möjlighet att lämna in en ansökan för att begära din arbetsgivare i konkurs.

Lönebesked

Du kan vända dig till Skatteverket om du inte fått ut något lönebesked och därmed inte heller kan kontrollera så att rätt skatt dras. Det ligger i Skatteverkets intresse att du har tillräckliga uppgifter för att kunna deklarera. Detta gäller även om din arbetsgivare vägrar lämna ut kontrolluppgift. Du hittar kontaktuppgifter och adresser på Skatteverkets hemsida.

Arbetsgivarintyg

En arbetsgivare är skyldig att lämna ut ett arbetsgivarintyg på begäran av en arbetstagare (47 § andra stycket lag om arbetslöshetsförsäkring). Om en arbetsgivare vägrar att lämna ut ett arbetsgivarintyg kan man vända sig till sin fackliga organisation, om man är medlem i någon sådan, som kan hjälpa dig att framföra din begäran. Om du inte är medlem i en facklig organisation kan du boka en jurist här på Lawline för vidare juridisk rådgivning. Du kan boka en tid direkt på http://www.lawline.se/boka/.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare