Kan en arbetsgivare sänka timlön under tjänstledighet?

Har en fast tjänst på en kommun, är nu tjänstledig under tiden jag studerar till undersköterska. Men hoppar in som vikarie på samma arbetsplats ibland. Fick i dag en lönespec, och räknade ut att de har sänkt lönen i timmen! Tjänar i vanliga fall 21100, vilket ger en timlön på 131.85kr, fick nu 122kr. Får man sänka lön?

Med vänlig hälsning, Martina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Du har en fast tjänst men har nu tagit tjänstledigt för studier och din arbetsgivare har sänkt din timlön. Du undrar nu om det är tillåtet att sänka lönen.

När du påbörjade din anställning undertecknades ett anställningsavtal. I anställningsavtalet ska lönen framgå. Utgångspunkten är alltid att avtal bör hållas och din arbetsgivare får därför inte sänka din lön hursomhelst utan ditt samtycke, dvs. utan att ett nytt anställningsavtal undertecknas.

Eftersom du arbetar under din tjänstledighet bör du undertecknat ett nytt anställningsavtal, som gäller under din tjänstledighet. Där bör det framgå på hur många procent du är tjänstledig samt vilken lön som gäller under tiden. Det kan vara så att du numera tillfälligt är timanställd, vilket kan påverka din lön. Det kan också vara så att det avtalats om att du ska ha samma lön under tjänstledigheten som du haft tidigare.

Har du inte skrivit på något avtal som reglerar din tjänstledighet, skulle jag råda dig till att göra det. Denna fråga blir dock relativt komplicerad att besvara i och med att jag inte har alla uppgifter.

För att sammanfatta: utgångspunkten är att du ska behålla samma lön som framgår av ditt anställningsavtal. Är det så att du skrivit på nytt anställningsavtal i samband med tjänstledigheten kan din anställning istället omvandlats till en timanställning, vilket kan påverka din lön.

Hoppas du fått någon klarhet i din fråga! Hör gärna av dig igen med kompletterande uppgifter!

Linnéa CarnrotRådgivare