Kan en arbetsgivare minska/öka mina timmar utan att fråga den anställda?

Hej,

Jag jobbar på en restaurang som har kollektivavtal Gröna Riksavalet. Jag har 75% anställning och har timlön. Jag kan inte jobba mer än 75% men min arbetsgivare har schemalagt mig på 152 timmar/månad istället för 136 timmar. Jag har pratat med min närmsta chef och fick svaret - vi ska titta på det. Min fråga är- om jag är upp i mina 136 timmar/månad kan jag vägra att jobba resten av min schemalagda timmar?

Fråga nr 2 - min vanligt schema är 16.30 till 23.00/ dag -arbetsgivare säger att de är preliminära tider och de kan skicka mig tidigare eller jag får stanna längre än min schemalagt tid. Kan de tvinga mig att stanna längre? Jag vet att de kan inte skicka mig tidigare om jag vill inte.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag antar att du och din arbetsgivare skrivit i ditt anställningsavtal att du ska jobba 75% per månad. I sådant fall får inte arbetsgivaren minska eller öka dina timmar utan att fråga dig först. Du har en skyldighet att jobba 75 % och en rättighet att få lön för den tiden. Med det sagt har du ingen skyldighet att jobba utöver dina 136 h och kan därför tacka nej till de extra timmarna för att du inte är tillgänglig då.

Enligt 12 § arbetstidslagen ska din arbetsgivare meddela dig angående dina arbetstider senast 2 veckor innan du ska jobba. Arbetsgivaren kan meddela senare än 2 veckor om det inte är meningsfullt att upprätta ett arbetsschema i förväg, men som jag förstår dig så brukar arbetsscheman upprättas på din arbetsplats och därför kan din arbetsgivare ändra arbetstiden senast 2 veckor innan du ska jobba. Efter dessa 2 veckor får alltså din arbetsgivare inte ändra dina arbetstider utan att fråga dig först.

Precis som du säger får din arbetsgivare inte skicka hem dig tidigare än den schemalagda tiden utan att du får betalt. Alltså kan du gå hem tidigare på arbetsgivarens begäran om du vill, MEN du har då rätt att få betalt för HELA den schemalagda tiden den dagen. Så om din arbetsgivare en dag frågar dig om du kan gå hem tidigare, kan du svara '' ja, om jag får betalt för hela den schemalagda tiden''. Om arbetsgivaren inte vill betala hela den tiden, har den heller inte rätt att skicka hem dig och du får då arbeta hela den schemalagda tiden betalt. Skulle din arbetsgivare istället vilja att du stannar kvar extra, har du inte skyldighet att göra det, utan du väljer själv och kan alltså tacka nej om du inte vill stanna kvar. Med andra ord är det alltid ditt anställningsavtal som gäller och din arbetsgivare får inte avvika från den.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare