FrågaARBETSRÄTTSjuk 04/04/2019

Kan en arbetsgivare kräva att man tar ut en semesterdag istället för en sjukdag?

Jag hade en planerad operation och min chef säger att jag måste ta ut en semesterdag den dagen jag opererade mig. Och sedan få sjukersättning under sjukskrivningen. Kan det vara så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du måste ta ut en semesterdag för en operation eller om detta ska räknas som en sjukdag.

Reglerna om sjuklön finns i 4 § lag om sjuklön. Huvudregeln är att sjuklön betalas ut vid sjukdom som sätter ned arbetsförmågan. Det spelar därför ingen roll om det rör sig om en operation eller "vanlig" sjukskrivning. Om ingreppet eller sjukdomen sätter ner arbetsförmågan har man alltså rätt till sjuklön. En förutsättning för att ha rätt till sjuklön är att arbetsförmågan är så pass nedsatt att den anställde inte kan utföra sitt vanliga arbete.

För att man ska ha rätt till sjuklön måste man göra en sjukanmälan till sin arbetsgivare (8 § lag om sjuklön). En arbetstagare har rätt till ersättning under de första 14 dagarna av en sjukdomsperiod (7 § lag om sjuklön). Av dessa 14 dagar är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön de första 7 dagarna, därefter krävs sjukintyg från läkare för att arbetsgivaren ska vara fortsatt skyldig att betala ut sjuklön (8 § lag om sjuklön).

Vad du kan göra nu

För att du ska få sjuklön under tiden du är borta efter operationen krävs att du är sjukanmäld. Om du instället tar ut en semesterdag kan det blir svårt för dig att kräva den sjukersättning du har rätt till. Jag skulle rekommendera att du sjukanmäler dig under tiden för din operation och sedan uppvisar läkarintyg på att din arbetsförmåga är nedsatt för att vara säker på att du får din sjuklön.

Om det uppstår en tvist med din arbetsgivare huruvida du har rätt till sjuklön eller inte kan du ansöka om sjukelönegaranti hos Försäkringskassan. De kan besluta om att betala ut en ersättning motsvarande sjukpenningen till dig, för att sedan kräva tillbaka samma belopp från din arbetsgivare. Du kan läsa mer om sjuklönegaranti här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare