Kan en arbetsgivare i förtid avsluta en visstidsanställning?

Hej! Jag har en 6 månadersanställning på en bemänningsföretag, det är en visstidsanställning avtal och helltid, företaget vill avsluta avtalet men det 4 och halv månad kvar från avtalet att jag måste jobba. Får företaget göra så? De har Kompetensens kollektivavtal och samtliga förbund inom LO. Det står ingenting om uppsägning på avtals papper. Jag behöver dina hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En visstidsanställning upphör antingen vid utgången av den avtalade tiden eller om så kommit överens, efter färdigställt arbete om inte annat har avtalats (4 § andra stycket lagen om anställningsskydd (LAS)). Detta innebär att enda sättet förutom att den överenskomna anställningstiden löpt ut eller i fall om utfört arbete färdigställts så är enda sättet att i förtid avsluta en visstidsanställning om det föreligger grund för avsked eller om annat avtalats. Avsked kräver att du som arbetstagare begått ett grovt kontraktsbrott, såsom brottslig verksamhet eller bedrivit konkurrerande verksamhet till skada för arbetsgivaren (18 § LAS). Emellertid så framgår det av 2 § tredje stycket LAS att kollektivavtal kan träffas om andra tidsbegränsade anställningar. I rättsfallet AD 2006 nr 82 kommer Arbetsdomstolen fram till att det är möjligt att genom kollektivavtal komma överens om visstidsanställningsformer som medger en rätt för arbetsgivaren att avsluta anställningen i förtid utan saklig grund. Som anställd har du rätt till information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningen senast en månad efter påbörjat arbete (6 c § LAS).

Utifrån det ovan sagda så enligt bestämmelserna i anställningsskyddslagen så har företaget inte rätt att avsluta din anställning i förtid såvida det inte föreligger någon grund för avsked. Om företaget har träffat ett kollektivavtal kan de ha avtalat om att annat ska gälla. Eftersom jag inte vet vad som gäller enligt kollektivavtalet kan jag inte ge något definitivt svar på din fråga. Du ska dock ha rätt till information om vad som gäller för din anställning varvid du möjligtvis själv kan läsa dig till för vad som gäller. I annat fall råder jag dig att kontakta en facklig representant för det kollektivavtalsslutande fackförbundet och höra efter vad som gäller enligt kollektivavtalet.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare