Kan en arbetsgivare avbryta en redan beviljad tjänstledighet?

Hej!

Jag har fått beviljat tjänstledighet nu i jul för att kunna umgås med min sambo och hans föräldrar. Nu kommer dock arbetsgivaren och menar att dom kommer dra tillbaka min tjänstledighet pga corona. Är det tillåtet för arbetsgivaren att komma med detta besked endast 5 dagar innan min tjänstledighet ska börja?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tjänstledighet

Att få tjänstledighet innebär att du får ett tillfälligt uppehåll från din nuvarande tjänst. Tjänstledigheten kan antingen nekas eller beviljas av din arbetsgivare. I ditt fall tolkar jag att det gäller tjänstledighet för semester, d.v.s. att få extra ledighet för att umgås. Därför är det viktigt att nämna att denna typ av tjänstledighet inte är tvingande mot din arbetsgivare, såvida inget annat uttrycks i anställningsavtalet.

Vad som gäller i ditt fall

Utgångspunkten är att arbetsgivaren inte ensidigt kan säga upp en redan beviljad tjänstledighet, men eftersom det inte finns ett uttryckligt lagstöd för din situation får man falla tillbaka på anställningsavtalet eller eventuellt kollektivavtal. Arbetsgivaren ska ha goda skäl för att avbryta en redan beviljad tjänstledighet. I det läge som råder nu med Corona, kan arbetsgivaren mycket väl ha tillräckliga skäl för att kunna göra detta.

Jag råder dig att kontakta ditt fackförbund om du är bunden till ett kollektivavtal, så kan de undersöka om det finns villkor som reglerar denna typ av situation i kollektivavtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare