Kan en arbetsgivare ändra min tillsvidareanställning till timanställning?

Hej!

Kan en arbetsgivare ändra min tillsvidareanställning till "timanställning"? Det råder brist på personal redan idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

En tillsvidareanställning kan inte, utan ditt samtycke, övergå till en timanställning. Om arbetsgivaren "omvandlar" anställningen ska detta ses som en uppsägning/avskedande med erbjudande om ny anställning. Då du skriver att det råder brist på personal har jag svårt att se att någon uppsägningsgrund föreligger, förutsatt att du sköter ditt jobb. Om ingen uppsägningsgrund föreligger har arbetsgivaren alltså inte rätt att ta din tillsvidareanställning ifrån dig. (4 § anställningsskyddslagen)

Här ska dock noteras att det faktum att du upplever att det råder brist på personal inte nödvändigtvis utesluter att arbetsgivaren kan säga upp personal på grund av arbetsbrist i form av företagsekonomiska skäl. (7 § anställningsskyddslagen)

Vad gör du nu?

Om din arbetsgivare vill ändra din anställningsform har du rätt att motsätta dig att detta sker – vilket du också bör göra om du vill behålla din tillsvidareanställning. Du har också rätt att få veta orsaken till uppsägningen från din tillsvidaretjänst (9 § anställningsskyddslagen). Om du är med i facket kan du alltid kontakta din fackförening för vidare hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en nya fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Malin GustavssonRådgivare