Kan en anmälan om brott dras tillbaka?

Hej,

Jag och min sambo bråkade, under tumultet råkade jag riva honom på 3 ställer med hans glasögon som jag skulle ta tag på. Glasögonen blev förstått.Polisen blev inkallade och det blev ett förhör. Jag blev gripen för misshandel och förstörelse.

Nu har jag blivit åtalad för detta. Behöver jag en advokat?

Sambon ångra sig djupt och har försökt drar den tillbaka men åklagaren har sagt nej. Hur går man vidare med detta. Vi är båda ledsna att det blev så här, vill inte att detta går vidare för det kommer påverka våran relation.

Hjälp vi behöver er råd.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på hur en situation utspelar sig kan att riva en annan person omfattas av brottet misshandel. När det finns anledning att anta att brott som faller inom allmänt åtal har begåtts ska en förundersökning inledas. Ett brott som misshandel hör under allmänt åtal, vilket innebär att åtal väcks av åklagare för "det allmännas", alltså samhällets, räkning. Det betyder att samhället har ett intresse av att de som begått ett brott också döms för det. Mot bakgrund av ovan har det ingen betydelse att din sambo ångrat sig eftersom en eventuell rättegång där brottet ("saken") är misshandel är inte, i första hand, "mellan din sambo och dig". Under förundersökningen ska det utredas vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl finns för åtal mot personen. Om det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och det går att bevisa vem som har begått det har åklagaren så kallad absolut åtalsplikt. I ert fall innebär det bland annat att den som har blivit utsatt för påstått brott, din sambo enligt frågan, inte bestämmer vad som händer med utredningen och kan till exempel inte ta tillbaka sin anmälan.

På frågan om du behöver en advokat skulle jag rekommendera att du begär en offentlig försvarare (advokat). Vänd dig till förundersökningsledaren, polis eller åklagare, eller till tingsrätten där målet ska avgöras och begär en sådan.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga och att det löser sig för er! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare