Kan en änka välja att inte dela egendom med avlidna makens arvingar?

Änka som vill behålla bankmedel istället för att dela med avlidne makens särkullbarn.

Hej,

Jag har en släkting som blivit änka. Båda makarna har särkullbarn och inga gemensamma barn. Nu undrar jag vad det finns för möjlighet för min släkting att få behålla sina bankmedel (som är större än den avlidne makens) utan att dela dessa med makens barn.

Kan hon i detta fallet åberopa paragraf 12.2 inför en bodelning och på så sätt få behålla sina bankmedel och hälften av bostadsrätten (som de äger tillsammans)?

Om så är fallet och min släkting löser ut särkullbarnen från bostadsrätten, är då alla åtaganden gentemot särkullsbarnen uppfyllda och inga krav från dem kan komma i efterhand?

Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Möjligheten för efterlevande make att inte bodela

Det stämmer att en make vid bodelning på grund andra makens dödsfall kan välja att behålla sin egendom enligt 12 kap. 2 § äktenskapsbalken som du syftar på i frågan. Används inte den regeln är annars huvudregeln i en bodelning att allt som makarna äger tillsammans, alltså giftorättsgodset ska delas lika (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Möjligheten till undantaget används därför ofta av en efterlevande mer förmögen make.

Så, vad har särkullbarnen rätt till?

Gifta personer har, till skillnad från sambos rätten att ärva varandra, förutom när det finns särkullbarn som har rätt till sin arvslott direkt. Den enda gången särkullbarn i ett sådant fall kan tvingas vänta med att få sitt arv tills även de andra maken avlidit är ifall den så kallade basbeloppsregeln blir aktuell (3 kap. 1 § ärvdabalken). Den innebär att en efterlevande make har rätt att i sin egendom få kvar ett värde av minst fyra prisbasbelopp (år 2020 är fyra prisbasbelopp 189.200 kr).

Räcker inte den egna egendomen för att täcka fyra prisbasbelopp får den efterlevande maken behålla så stor del av särkullbarnens arv som krävs, och särkullbarnen får den delen av arvet när den efterlevande maken också avlidit.

Sammanfattningsvis har du helt rätt i din fråga, din släkting har rätt att behålla all sin egendom och inte bodela. Allt av makens egendom går i arv till särkullbarnen, såvida inte hon får behålla hela eller delar av den för att nå upp till värdet av fyra prisbasbelopp (189.200 kr) som de istället får i efterarv när även din släkting avlidit. Är det därmed enbart halva bostadsrätten särkullbarnen har rätt till kan din släkting lösa ut dem, och de kan inte komma med fler krav senare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare