Kan en adjungerad till en styrelse vara sekreterare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis behöver nämnas att det är svårt att veta vilken typ av styrelse som din fråga handlar om, exempelvis om det rör sig om en bostadsrättsförening, ekonomisk förening eller ideell förening. Därför kommer jag i mitt svar att redogöra för dessa tre typer av föreningar. Det bör också nämnas att innebörden av en adjungerad vanligtvis är en personen som i styrelsen har närvaro och yttranderätt, men inte rösträtt på styrelsemöten.

Om det rör sig om en bostadsrättsförening eller ekonomisk förening

Inget hinder finns i bostadsrättslagen (1991:614) (BRL) för att en adjungerad skulle få vara sekreterare (9 kap. 12 § BRL). Det som gäller angående protokollföring är att protokoll ska föras vid sammanträdena och att protokollet ska innehålla besluten som styrelsen fattar. Protokollet ska undertecknas av protokollföraren och ska justeras av ordföranden (7 kap. 24 § lagen om ekonomiska föreningar (2018:672) (EKF). Således finns inget hinder om vem som skulle vara protokollföraren.

Om det rör sig om en idéell förening

Gällande idéella föreningar finns ingen lagstiftning och där är rättsläget mer öppet och oklart på vad som gäller. Därför bör det inte finnas något hinder mot en adjungerad i en idéell förening att vara sekreterare.

Sammanfattning

En adjungerad styrelseledamot är vanligtvis en person som har närvaro- och yttranderätt på styrelsemöten, men ingen rösträtt. Inga hinder finns i varken BRL, EKF eller enligt gällande normer för idéella föreningar, för att en adjungerad skulle få vara sekreterare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare