FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2018

Kan en 16 åring undvika straff?

Hej!!

Om någon har begått många olika brott när hen var 16 och nu är 18 men hade många olika brott t.ex narkotikabrott, grov misshandel, våld mot tjänsteman och stöld kan det bli så att hen få inget straff?!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om den som begått en rad olika brott när personen var 16 år ( och i nuläget är 18 år) kan dömas för straff.

Är personen in fråga 16 år så är hen straffmyndig, och kan alltså dömas till brott och få ett straff. Hade personen i fråga varit under 15 år hade han däremot inte varit straffmyndig.

När domstolen tar ställning till vilket straff en 16 åring ska få, så tar de naturligtvis åldern i beaktning. Har någon begått ett brott innan hen fyllt 21 år får rätten döma till ett lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet ( 27 kap. 9 § Brottsbalken). Som en tumregel är straffnedsättningen för en 16-åring mellan 65–75%. Dock tar domstolen även hänsyn till andra omständigheter än endast åldern vid bedömningen, såsom att det skett upprepade brottsliga gärningar samt att de varit av allvarlig art.

I Sverige finns det en presumtion mot fängelse, och man försöker så långt det är möjligt att undvika fängelse. (30 kap. 4 § Brottsbalken). Har någon begått ett brott innan hen fyllt 18 år får rätten endast döma till fängelse om det finns synnerliga skäl. I första hand ska domstolen välja sluten ungdomsvård istället för fängelse ( 30 kap. 5 § Brottsbalken). Andra påföljder som kan bli aktuella är ungdomstjänst eller ungdomsvård ( Se 32 kap. 1 § Brottsbalken och 32 kap. 2 § Brottsbalken)

Alltså för att sammanfatta:
Var personen 16 år när hen begick brott är det fullt möjligt att dömas för brott. Personens unga ålder tas dock i beaktning när domstolen ska bestämma vilken påföljd det ska bli.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare