Kan en 15-åring ansöka om körkortstillstånd utan vårdnadshavares samtycke?

Kan en 15-åring ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen utan vårdnadshavares samtycke?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen åldersgräns

På Transportstyrelsens hemsida går det att läsa att det inte finns någon åldersgräns för att ansöka om körkortstillstånd (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/fragor-och-svar-om-korkort/ta-korkort/#166200).

Så ett kort, men korrekt, svar på din fråga blir att ja, en 15-åring kan ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen, utan vårdnadshavares samtycke.

Bra att känna till

Det ligger visserligen utanför din fråga, men jag anser den vara så nära besläktad med det följande, att jag väljer att krafsa ned några korta rader om det ändå.

En person som är 15 år gammal är omyndig och får som utgångspunkt inte lov att fritt använda sina pengar (9 kap. 1 § FB).

Ett körkortstillstånd kostar pengar och det räknas som att 15-åringen ingår ett avtal när denne betalar för att få ett sådant utfärdat.

Vårdnadshavarna skulle då möjligen kunna häva avtalet i efterhand, om 15-åringen ansöker om och betalar för att få ett körkortstillstånd, utan deras samtycke (9 kap. 6 § FB).

Mina råd

En överenskommelse i godo är alltid att föredra framför en tvist och dispyter.

Jag skulle därför i första hand råda dig/er, i den mån du är vårdnadshavare, att prata med 15-åringen och försöka komma till en samförståndslösning som känns bra för er alla.

Är du själv 15-åringen vill jag råda dig att prata med dina vårdnadshavare, förklara att du vill ansöka om ett körkortstillstånd och tillsammans nå en överenskommelse som fungerar för er alla.

Sedan finns det en rad problem med att processa mot en statlig myndighet, som Transportstyrelsen, men det behöver vi inte gå in närmare på här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Ha en fortsatt varm och härlig dag!

Mattias TörnströmRådgivare