Kan efterlevande sambo bo kvar i den gemensamma bostaden?

Hej!

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt tillsammans där han betalade 88% och jag betalade 22%. Om min sambo dör, hur gör jag så att hans barn inte "sparkar ut mig". Vi har inga gemensamma barn.

TACK

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en sambo går bort tillfaller kvarlåtenskapen i första hand bröstarvingarna, då sambos inte har någon lagstadgad arvsrätt efter varandra. Det innebär att om din sambo skulle gå bort före dig, finns det inte någon absolut rätt för dig som efterlevande sambo att bo kvar i den gemensamma bostaden. Hans barn har nämligen rätt till sina arv med en gång. Det är värdet av bostaden som hans barn har rätt till och inte bostaden i sig, vilket innebär att du skulle kunna lösa ut dem och bo kvar. Det finns även möjlighet för sambos att skriva testamente om att bostaden ska ärvas av den efterlevande sambon, ett sådant testamente får dock inte kränka barnens laglottsskydd.

Avslutningsvis gäller alltså att om det inte finns något testamente som ger dig rätt till bostaden, behöver du komma överens med din sambos barn om att få köpa ut dem från bostaden för att kunna bo kvar där om din sambo skulle gå bort före dig.

Moa LundqvistRådgivare