Kan efterlevande make sälja egendom som ärvts?

Jag har 2 syskon, jag undrar om min gamla mor kan sälja sitt hus till min bror eller syster, fadern avled 2010. Har ej tagit ut någon arvslott, vill ogärna att något av mina syskon får köpa. Har hon rätt att göra så med tanke på arvet när hon avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag gör antagandet att ni alla tre är gemensamma barn till den avlidne fadern och modern som har huset.

Om ett gift par endast har gemensamma barn ärver den efterlevande maken bröstarvingarnas arv med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Först när även den efterlevande maken avlider har bröstarvingarna rätt att få ut sitt arv från den först avlidne maken. Att den efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt innebär att denne exempelvis får sälja eller spendera egendomen efter den först avlidne maken men inte testamentera bort den och inte ge bort stora delar av egendomen som gåva (3 kap. 2-3 § ÄB). Din mor har alltså rätt att sälja huset.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare