Kan efterlevande make med fri förfoganderätt göra av med hela arvet?

Hej, jag är ensambarn. 2020 gick min pappa bort. Jag fick då bouppteckningen skickad till mig för underskrift så jag vet att mamma och pappas tillgångar är ganska stora.

Min mamma har valt att inte ha någon kontakt med mig sedan tre år tillbaka. Hon valde till och med att inte ordna någon begravning för pappa för att slippa se mig.

Min fråga är om mamma har rätt att ge bort det mesta av pengarna innan hon dör. Jag misstänker nämligen att hon kommer göra allt för att minska arvet till mig.

Kan hon skänka bort pengarna till fonder/insamlingar, mina barn etc. så det inte finns några pengar kvar när hon dör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du är det enda barnet och att dina föräldrar var gifta.

Arv går i första hand till bröstarvingar, första arvsklassen. Men vad gäller i din situation får du vänta på ditt arv tills bägge dina föräldrar avlidit eftersom efterlevande make/maka ärver före gemensamma barn, 3 kap. 1 § ärvdabalken.

Fri förfoganderätt

Arvet ges med fri förfoganderätt. Den efterlevande maken får alltså exempelvis spendera pengarna eller ge bort dem. Det finns dock två viktiga regler som utgör undantag från detta, och som begränsar möjligheten för den efterlevande maken att fritt förfoga över pengarna, 3 kap. 3 § ärvdabalken. Den första regeln är att pengar som har ärvts med fri förfoganderätt inte kan testamenteras bort av arvingen. Den andra regeln är att om arvingen har orsakat en väsentlig minskning av sin egendom genom en gåva eller annan jämförbar handling, har efterarvingarna rätt att kräva ersättning för detta ur arvingens egna tillgångar när den har avlidit.

I ditt fall

Rent teoretiskt är det alltså möjligt för din mamma att ge bort hela kvarlåtenskapen. Men om hon ger bort en så stor del att det utgör en väsentlig minskning av arvet, kan du efter hennes död kräva tillbaka pengarna. Också sådant som kan jämföras med en gåva, t.ex. försäljning av en fastighet till underpris, räknas som en gåva i lagens mening. En väsentlig minskning har i praxis ansetts vara minst en fjärdedel av tillgångarna.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare