Kan du med en fullmakt företräda en annan person hos inkassobolag?

Min son har satt sig i skuld på flera ställen och har bett mig att ta reda på hur stora skulderna är, samt se om det är några som går med på att komma överens om en betalningsplan. Därför undrar jag om jag har rätt att kontakta fordringsägarna med en fullmakt eller måste det gå via en god man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Räcker det med en fullmakt för att få företräda din son?

Ja, det räcker med att du har en fullmakt för att kunna företräda din son, det måste inte gå via en god man. Det finns inga särskilda formkrav för en fullmakt, däremot kräver många fordringsägare att fullmakten ska vara skriftlig och inskickad i original. Det skrivs om skriftlig fullmakt i 16 § avtalslagen.

Vad bör du tänka på när du skriver en fullmakt?
För att fordringsägarna ska godkänna fullmakten kan det vara bra att tänka på:

* Att det tydligt framkommer vem som är fullmaktsgivaren (din son),
* Att det tydligt framkommer vem som har fullmakten (du),
* Att skriva vad du är berättigad att göra,
* Att skriva datumet när fullmakten skrevs, och
* Att fullmakten är undertecknad av er båda.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Du får gärna lämna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare