FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/10/2020

Kan du få ersättning från någon försäkring ifall du lider skada av en "skönhetsoperation"?

Kan man få ersättning från någon försäkring om man drabbas av till exempel stroke, hjärnblödning eller någon annan allvarlig sjukdom vid en estetikoperation ("skönhetsoperation") som utförs i Sverige? Tack för hjälpen på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Kan du få ersättning från någon försäkring ifall du lider skada av en "skönhetsoperation"?

I första hand så bör du undersöka om företaget har en ansvarsföräkring och vad som står i villkoren i försäkringen. Ansvarsförsäkring brukar företag teckna för att det ska omfatta ersättning för eventuella skador som de orsakar. Det beror dock som sagt på vilken försäkring företaget har, vilka villkor som gäller, vad det är för skada eller hur den uppstod. Du bör även undersöka vad som står i avtalet med företaget ifall någonting är reglerat kring ersättning vid skador.

Ifall företaget inte har en behandlings- eller ansvarsförsäkring som kan ersätta dig, och du gjort en behandling som kräver medicinsk kunskap och utförts av legitimerad personal så kan du ha rätt till ersättning från Patientförsäkringsföreningen. Jag kan inte göra någon bedömning kring själva möjligheten för dig att få ersättning från en försäkring eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om din situation. Jag råder dig därför att undersöka dessa olika alternativ för att se om du kan få ersättning från någon försäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare