Kan du bestrida en kontrollavgift för att parkeringen var översnöad?

Jag har överklagat en p-bot på 850 kr som jag fick för att jag inte stod parkerad i p-ruta. Hela parkeringen var översnöad, det gick inte att se några rutor. Däremot såg man att andra bilar hade stått där och då trodde jag allt var ok. Betalade givetvis. Fick idag meddelande från företag X (ett företag som arbetar med uppföljning och indrivning av kontrollavgifter för olovlig parkering) att det är mitt ansvar att fordonet står innanför markerade linjer. Villkoret gäller året om trots att marken är täckt av snö och is. Detta känns ju inte rimligt eller?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) och trafikförordningen.

Kontrollavgiften

En markägare får ta ut en kontrollavgift om fordon har parkerats i strid mot förbud eller mot villkor, det rör sig alltså om en olovlig parkering (LKOP 1 §). Ett sådant villkor kan exempelvis vara att fordon inte får parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske (trafikförordning 3 kap. 49 §). Det är alltså ditt ansvar att fordonet står innanför de markerade linjerna.

En kontrollavgift får dock inte tas ut om det med hänsyn till omständigheterna vid den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt (LKOP 10 §). Bestämmelsen är restriktiv och det är inte helt klart var gränsen går. Jag gör dock bedömningen att det utgör en utmärkt grund att bestrida kontrollavgiften för att parkeringsrutan var översnöad. Det kan inte anses vara ditt ansvar att skotta bort all snö för att se exakt var rutan börjar och slutar, utan det måste anses vara markägarens ansvar.

Bestrida kontrollavgiften

Jag tolkar det däremot som att du redan har betalat kontrollavgiften, och inte att du endast har betalat för en eventuell parkeringsbiljett. Om du redan har betalat kontrollavgiften kommer parkeringsbolaget se ärendet som avslutat, och det är i stället du som måste väcka talan i tingsrätten om att parkeringsbolaget ska betala tillbaka pengarna för kontrollavgiften (LKOP 9 § andra stycket). När det gäller kontrollavgift, och inte felparkeringsavgifter, bör alltså du inte betala kontrollavgiften om du anser att den är felaktig. Först efter det är utrett med parkeringsbolaget att kontrollavgiften inte är felaktig blir du som enskild skyldig att betala kontrollavgiften, men jag tolkar det som att du redan har gjort det nu.

I ditt fall får du alltså ansöka om stämning hos tingsrätten, eftersom parkeringsbolaget inte anser att kontrollavgiften är felaktig och de är inte villiga att betala tillbaka kontrollavgiften som du har betalat. Parkeringsbolaget lär dock invända att om parkeringsvakten lätt kunde uppfatta rutan borde ni också ha gjort det. Det är därmed en fördel om du har bildbevis på parkeringsrutan eller andra vittnen som intygar att hela parkeringen var översnöad.

Om du inte hade betalat kontrollavgiften hade det i och för sig inte blivit en större skillnad, eftersom parkeringsbolaget inte vill rätta kontrollavgiften och du hade ändå fått väcka talan i tingsrätten då.

Sammanfattning

Du bör kunna invända att det är oskäligt att du får betala för en kontrollavgift då hela parkeringen var översnöad och att det inte är ditt ansvar att skotta bort all snö så att du hade sett exakt var linjerna på parkeringsrutan var. Däremot får du väcka talan mot parkeringsbolaget, eller företag X om de har tagit över hela ansvaret för indrivandet av kontrollavgiften, i tingsrätten och föra en talan om att du ska få tillbaka pengarna för kontrollavgiften eftersom den är felaktig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare