FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende16/11/2018

Kan dödsboet till markägaren säga upp ett jordbruksarrende?

Vi har ett jordbruksarrende som löper under en 5 års period.

Eftersom markägaren inte sa upp oss som arrendatorer i år, så löper arrendet ytterligare i 5 år.

Men nu har markägaren avlidit. Och dödsboet har ringt oss och säjer att vårt arrende går ut den 31 mars 2019.

Kan de göra så? Vilken rättighet har man som arrendator?

Jag vill bara veta om detta är korrekt.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När ska ett jordbruksarrende som gäller för fem år sägas upp och vad händer om uppsägning inte sker inom rätt tid?

Jordbruksarrende ska sägas upp senast ett år före arrendetidens utgång om avtalet träffats för minst fem år (9 kap. 3 § första stycket jordabalken). Om uppsägning inte sker inom rätt tid förlängs arrendet på en tid som motsvarar arrendetiden (9 kap. 3 § andra stycket jordabalken). Om arrendatorn skulle avlida före arrendetidens utgång så får dödsboet till denne säga upp avtalet inom sex månader från dödsfallet, om inte annat har avtalats mellan arrendatorn och markägaren (9 kap. 5 § jordabalken). Denna regel ska inte växlas ihop med vad som händer ifall markägaren avlider. Vad som händer med jordbruksarrendet i den situation då markägaren avlider beskrivs nedan.

Vad händer med jordbruksarrende när markägaren avlider?

Om markägaren avlider övergår jordbruksarrendet till dennes dödsbo. Jordbruksarrendet ses som en tillgång i dödsboet och ska skiftas. Antingen så säljs marken där jordbruksarrendet gäller och får en ny ägare eller så skiftas det till någon av markägarens arvingar. Oavsett vilket av alternativen det blir så övergår alltså jordbruksarrendet till en ny person som då träder in i den avlidne markägarens ställe och blir den nya markägaren. Mot bakgrund av detta har dödsboet till markägaren ingen rätt att säga upp ditt jordbruksarrendeavtal.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-5333 3000 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare