FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/01/2021

Kan detta vara ett fake mail från polisen, och är det olagligt?

Jag har mottagit ett mail från en polisen.se-adress. Mailet har också polisens logga. I mailet förklaras att jag blivit polisanmäld för stöld/egenmäktigt förfarande. Jag uppmanas i mailet att återlämna denna enhet "för mitt eget bästa".

Såvitt jag vet bör jag få information brevledes vid en polisanmälan, stämmer det? Inget ärendenummer eller dylikt syns i maliet och språkbruket känns direkt knasigt. Jag undrar också över sekretess och mail?

Kan det vara så att jag blivit lurad, att jag inte alls blivit polisanmäld? Är det ok att fejka en polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av Lawline!

Jag förstår att det känns märkligt och olustigt att få ett sådant mail, och vi skall därför så långt som möjligt försöka hjälpa dig. Därav kommer svaret bestå av information om hur polisen brukar agera i dessa fall, så att du kan utesluta om det är ett fake mail eller inte. Efter det kommer jag även nämna några grunder till att mailet kan ses som olagligt.

Innan jag går in på svaret vill jag dock rekommendera dig att kontakta polisen. Det vore nämligen oerhört tråkigt om det blev missförstånd mellan polismyndigheten och dig. Därav är det bäst för båda parter om du ringer dem och dubbelkollar om de har avsett att kontakta dig eller inte. Var noggrann och gå via polisens hemsida för att finna telefonnumret, klicka alltså inte på något i mailet.

Hur brukar polisen göra?

I vanliga fall brukar polisen inte påtala att du är anmäld för ett brott. De kommer istället kontakta dig när du skall in på förhör. Är det alltså så att det inte nämns något om att du skall in på ett förhör, så kan detta vara ett tecken på att det inte är ett mail från polisen. Vanligtvis kommer även dessa kallelser till förhör via brev, telefon eller sms. Se mer information om detta på polisens hemsida.

Polisen har även själva gått ut med information angående hur man skall skydda sig mot bedrägerier som kan komma via nätet, detta rekommenderar jag dig att ta en titt på.

Är det okej att skicka dessa mail?

Bedrägeri

Om mailet inte är från polisen, och vilseleder dig på ett sådant sätt att du ger ifrån dig något som är ditt så kan det bli bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri är brottsligt och kan ge upp till två års fängelse.

För att de som skickar mailet dock skall kunna dömas för bedrägeri så måste du dock lida skada av mailet (möjligen ekonomisk skada genom att du ger bort något). De som skickade mailet måste också vunnit något på det. Möjligen genom att de får något av dig och gå med ekonomisk vinning för detta.

Utger sig för att vara polis

Det är också straffbart om man utger sig för att vara polis när man inte är det (17 kap. 15 § brottsbalken).Detta skulle ge dem bakom mailet böter eller fängelse upp till 6 månader.

Jag hoppas nu att allt löser sig för dig och att du tar och kontaktar polisen för att reda ut situationen.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare