Kan det vara olagligt för en 18-åring att kyssa en 15-åring?

Är det olagligt för en 18-åring att kyssa eller hångla med en 15-åring?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt inträder den sexuella självbestämmanderätten vid 15 års ålder. Sexuella handlingar med någon som inte uppnått 15 års ålder är därför att betrakta som olagliga (6 kap. 4 § brottsbalken). Frivilliga sexuella handlingar mellan två personer som båda har uppnått 15 års ålder är däremot, som regel, tillåtna. Detsamma borde, rimligtvis, gälla när två personer som uppnått 15 års ålder frivilligt kysser varandra.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare