Kan det utgöra förtal att varna andra om en person?

Hej! Är det olagligt att varna någon för att man vet att den kan råka illa ut? Till exempel en person som du vet har gjort dig illa psykiskt, som också anklagat dig för diverse saker som inte stämmer. Är det då okej att varna för att förhindra att den skulle råka illa ut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det kan vara olagligt att varna någon annan för en person som betett sig illa mot dig på olika sätt.

För att det ska vara brottsligt att dela uppgifter om en annan person måste uppgiftslämnandet i fråga anses utgöra förtal. Bestämmelserna om förtal finns i brottsbalken, fortsättningsvis kallad BrB.

Med förtal avses att utpeka någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att lämna en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § första stycket BrB).

Missaktning

För att en lämnad uppgift ska kunna utgöra förtal krävs att uppgiften är ägnad att utsätta en person för andras missaktning. Vad som i bestämmelsen sägs om att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt är exempel på sådana uppgifter. När man avgör om en uppgift är ägnad att utsätta någon för andras missaktning saknar det betydelse om uppgiften är sann eller inte. Rekvisitet "ägnad" innebär att uttalandet typiskt sett ska duga till att framkalla missaktning hos andra, det vill säga vara en nedsättande uppgift. Huruvida en uppgift kan anses framkalla missaktning hos andra kan även variera beroende på den utpekades personkrets eller samhällsgrupp. Bedömningen ska alltså göras utifrån den utpekades utgångspunkt.

Bedömningen av om något är ägnat att utsätta en person för andras missaktning kan vara komplex, och måste göras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Då jag utifrån din uppgift inte har någon detaljerad information om uppgifterna eller om den utpekades samhällsgrupp eller personkrets är det svårt för mig att kunna lämna något definitivt svar på huruvida uppgiften i fallet skulle kunna vara ägnad att utsätta personen för andra missaktning. Jag hoppas dock att du med hjälp av informationen ovan kan göra en egen bedömning av om det rör sig om sådana uppgifter eller inte.

Spridning av uppgiften

För att förtal ska vara aktuellt krävs också att en viss spridning av uppgiften ska ha skett. Med detta avses att uppgiften ska spridas till någon utöver personen uppgiften berör som inte känner till uppgiften sedan tidigare. Du skriver att du vill varna en person som inte känner till förhållandena kring personen sen tidigare. Om uppgiften du lämnar kan anses vara en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning, kommer den alltså även anses vara spriden om du för uppgiften vidare.

Enskilt åtal

Värt att nämna är att för förtal gäller enskilt åtal. Det innebär att det inte som för andra brott är åklagaren som väcker åtal för brott utan den som utsatts för brottet (5 kap. 5 § BrB). Om personen du berättar om eventuellt skulle vilja väcka åtal mot dig för förtal måste hen alltså göra det på egen hand utan en åklagare.

Jag är ledsen att jag inte kan lämna något definitivt svar på huruvida uppgifterna kan anses utgöra förtal eller inte. Jag hoppas dock att du med hjälp av informationen ovan har fått lite vägledning kring din fråga och kan göra en egen bedömning av uppgifterna i det enskilda fallet!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare