Kan det räknas som hemfridsbrott att åka hem till ett ex och knacka på dörren?

Hej

Har ett ex som är gravid och ska snart födda.

Hon har blockerat mig överallt utan någon som helst anledning och jag kan inte kontakta henne någon stans förutom att åka hem till henne.

Kan det räknas som hemfridsbrott om jag bara åker ditt och knackar på dörren?

Öppnar hon eller inte så kommer jag absolut inte gå in i lägenheten

Hon har någon form av psykis störning så är rädd för att bli polisanmäld i onödan och riskera att få träffa mitt barn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan det räknas som hemfridsbrott?
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad kan dömas för hemfridsbrott (4 kap. 6 § brottsbalken). Vanligen handlar det om inbrott eller en situation då en gäst inte vill avlägsna sig. Risken för att det skulle räknas som hemfridsbrott att bara knacka på dörren är osannolik, förutsatt att du sedan som du nämnde inte går in i lägenheten och att du går därifrån om du blir ombedd.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar

Fanny ErikssonRådgivare