FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/02/2019

Kan det bli konsekvenser av att köra utan körkort om man är minderårig?

Hej! Om jag som minderårig kör bil utan körkort och blir stoppad för kontroll (har alltså inte kört vårdslöst, utan mer som en rutinkontroll) vad blir konsekvenserna? Kan man få fängelsestraff eller är det enbart böter det handlar om? Och blir det svårare att ta körtkort sedan eller är det opåverkat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer prata om både Brottsbalken och Lagen om straff för vissa trafikbrott.

Du begår ett brott när du medvetet kör utan körkort:

Eftersom du är medveten om att det inte är tillåtet så gör du dig skyldig till olovlig körning (TrafikbrottsL 3 §).

Jag vet inte hur gammal du är. Är du 15 år eller äldre (straffmyndig) och begår brottsliga gärningar, som olovlig körning, så kan du hållas ansvarig (BrB 1 kap. 6 §).

Om du är straffmyndig och kör olovligen så kommer du få böter!

Detta kan påverka dina möjligheter att få körkort:

Detta är en av anledningarna till varför Trafikverket kan bestämma att avslå din ansökan om körkort. Du måste kunna visa att du är en pålitlig person för att få körkort och olovlig körning visar att man har bortsett från en av de mest grundläggande trafikreglerna!

Här kan du läsa mer om Trafikverkets krav.

Mitt råd:

Jag avråder verkligen från att köra utan körkort. Man måste gå igenom en process för att få körkort – detta är så att man är förberedd på olika situationer som kan uppstå i trafiken. Jag skulle säga att det svåraste med att köra bil är inte att köra din egna bil, det är att det är en massa andra människor som ska dela vägen med dig och du vet inte hur de är som trafikanter!

Jag hoppas att detta hjälpt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare