Kan CSN uppfylla försörjningskravet?

Hej!

Jag & min kille träffades i okt 2018, och sedan dess har vi varit oskiljbara. Några veckor in på förhållandet berättar han att han inte har papper i Sverige - redan då kände jag hur marken skakade. Inte 1 sek hade jag tänkt på det, många släktingar lever och bor ju i Sverige.

Min kille var tvungen att lämna Colombia i okt 2017, pga att den ekonomiska situationen för familjen var ohållbar - med hopp om att hitta lösning i Sverige. Dock hade han missat att arbetstillstånd måste sökas från hemlandet - vilket resulterat i att han jobbat svart. Jag är rädd för att chansen försämras eftersom han varit här illegalt en längre tid och har läst om återreseförbud.

Tiden gick, och vi träffades - nu med ytterligare rädsla för att mista varandra. Vi planerar på att gifta oss, men jag är inte säker att min situation håller för ett uppehållstillstånd då jag är student.

Jag studerar 2a terminen på YH, bor i studentlägenhet och har CSN-bidrag + lånet. Jag har läst försörjningskraven: Jag bor på 20 km2 med kök och badrum och får behålla lägenheten i 1,5 år till - men räknas det som stabilt boende? Gällande försörjningskravet har jag ingen inkomst, men jag har besparingar & fonder. Jag läste följande på migrationsverkets hemsida: "Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet..."

Vad har vi för alternativ? Finns det några övriga alternativ? Om han måste åka tillbaka, hur lång är väntan?

Tack & Vänligen

Oroliga soulmates som behöver hjälp

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du uppfylla försörjningskravet?
Om jag tolkar din fråga rätt så planerar ni att gifta er och söka anknytning enligt 5 kap. 3a § Utlänningslagen.
Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig om ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja sig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för sig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din pojkvän, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls.

Vad är då försörjningskravet?
Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön. Hur mycket inkomst man måste få för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är, men om man utgår från att ni två sammanbor utan barn är normalbeloppet 8133 kronor för ett sammanlevande par efter avdragen boendekostnad.
1. CSN är ingen arbetsrelaterad inkomst, utan det är ett bidrag + lån och innebär att du därför inte kan ha CSN som försörjning.
2. Det nämns även att en tillräcklig förmögenhet kan täcka försörjningskravet. Dock finns det inte tydliga riktlinjer för hur mycket förmögenhet man ska ha och det är därför svårt att göra en tydlig avvägning om din förmögenhet täcker kravet eller ej. Detta är en bedömning som görs i det enskilda fallet.
Vad som är tillräcklig förmögenhet är något som bedöms i det enskilda fallet. Det finns dock ett rättsfall i MIG 2017:8 där ett äldre par inte uppfyllde försörjningskravet trots att de drygt hade 2 miljoner kronor i förmögenhet, hyresintäkter och en liten pension. Dock bör det observeras att detta handlar om just deras förhållande. I deras fall hade de ej visat exempelvis hur mycket skulder de hade eller hur deras övriga ekonomiska förhållanden såg ut. Det är helt enkelt en individuell bedömning om hur mycket förmögenhet man måste ha för att uppnå kravet och jag kan därför inte svara på den frågan.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Det finns i övrigt inget specifikt krav över hur lång tid kontraktet måste vara på.

Vad finns det för alternativ?
Ett alternativ är att du exempelvis även tar ett extra jobb för att uppfylla försörjningskravet.
Ett annat alternativ är exempelvis att han försöker få uppehållstillstånd på egen hand, utan anknytning till dig. Till exempel, genom arbete eller studier.

Hur lång är väntan?
På migrationsverkets hemsida finns ungefärliga handläggningstider. Dessa ses som en preliminär tidsfrist. Den preliminära handläggningstiden beror på hur man ansöker. På denna sida kan ni beräkna er preliminära handläggningstid: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare