FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/12/2022

Kan butikspersonal neka en person att vistas i butiken?

Hej, jag fyller 18 den 12/12 -22. Jag gick in i en tobaks butik den 8/12 och de sa till mig att jag behövde gå ut ur butiken då jag inte hade åldern inne för att handla. Min plan var inte att genomföra ett köp då jag visste att jag är minderårig. Jag skulle bara kolla runt och se vad jag skulle köpa när jag fyllt 18. Kan de verkligen neka en person att vistas i butiken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om butikspersonal har möjlighet att neka dig tillträde till butiken på grund av att du inte är gammal nog att handla tobaks- eller nikotinprodukter.

Ålder är en diskrimineringsgrund enligt diskrimineringslagen

Butikspersonal kan inte neka en person inträde till en butik om det grundas på någon av diskrimineringsgrunderna föreskrivna i 1 kap. 1 § diskrimineringslagen. Av bestämmelsen följer ålder som en diskrimineringsgrund. Detta innebär att butikspersonalen inte får behandla dig annorlunda på grund av din ålder. I ditt fall verkar det som att du behandlats sämre än andra kunder genom att nekas tillträde till butiken och att detta beror på din ålder. Sådan behandling är direkt diskriminering då du missgynnas genom att behandlas sämre än någon i en jämförbar situation, 1 kap 4 § första punkten diskrimineringslagen. Diskriminering är förbjuden för den som tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, 2 kap 12 § första punkten diskrimineringslagen.

Vad kan du göra nu?

Om du anser dig diskriminerad av butikspersonalen kan du anmäla händelsen till diskrimineringsombudsmannen (DO) som utreder ärendet vidare och även kan företräda dig i domstol om ärendet går dit. Här kan du göra din anmälan.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare