Kan bröstarvinges barn ärva hela kvarlåtenskapen genom testamente

I ett testamente som jag är del i står det att mina och mina syskons barn ska ärva en specificerad summa pengar från dödsboet.

Längre ned i testamentet står det även att övrig kvarlåtenskap ska till lika delar tillfalla mig och mina syskon och att det som i arv efter den avlidne kontant tillfaller den avlidnes barn, av dem, avstås till förmån för den avlidnes barnbarn.

Vad innebär det sista stycket konkret? Ska arvslott/laglott tillfalla bröstarvingarnas barn (den avlidnes barnbarn)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att det är din sist levande förälders testamente du syftar på.

Grundregeln är att barnen (bröstarvingar) ärver sina föräldrar med lika del enligt 2:1 ärvdabalken. Genom testamente är det möjligt att fördela arvet till barnbarnen. Som bröstarvinge har du och dina syskon laglig rätt till hälften av er del av arvet. Den så kallade laglotten, se 7:1 ärvdabalken. Om ni nu vill göra anspråk på er laglott måste ni klandra testamentet inom sex månader från det ni fick del av det enligt 7:3 ärvdabalken. Annars anses ni ha försuttit er rätt till laglotten. Det är också viktigt att varje syskon klandrar testamentet. Annars blir det giltigt mot den som inte har klandrat.

Sammanfattning

Det är fullt möjligt att testamentera kvarlåtenskapen till barnbarnen. Ni syskon har dock rätt till hälften av arvet, förutsatt att ni klandrar testamentet inom sex månader. Om ni behöver hjälp med att tolka testamentet mer ingående är ni varmt välkomna att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare