Kan bostadsrättsförenings styrelse bestå av externa personer?

Kan flera, förutom ordföranden, bestå av externa personer i en bostadsrättsförenings styrelse.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglering för bostadsrättsförening framgår av lagen om ekonomiska föreningar respektiva bostadsrättslagen. Huvudregeln är att styrelsemedlemmar ska vara föreningsmedlemmar  (7 kap. 7 § lagen om ekonomiska föreningar respektive 9 kap. 12 § bostadsrättslagen). Det är emellertid möjligt med undantag om annat framgår av föreningens stadgar. Förutsatt att det framgår av era stadgar att det är möjligt, så kan alltså ni välja in externa personer och frångå huvudregeln.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare